Objavljeno 21.05.2021.

Recenzija: 'Dođi prije mraka', Riley Sager

Ukleta kuća, nemirni duhovi, gramofoni koji se uključuju sami od sebe, zmije u zidovima i leševi ispod podnih dasaka - američki pisac Riley Sager u svom je najnovijem književnom uratku “Dođi prije mraka” doista dao sve od sebe da se, tijekom kasnonoćnog čitanja, u pojedinim trenucima nervozno osvrnemo preko ramena ili naćulimo uši pred neobičnim zvukom u sjenama.

Ime autora: Riley Sager
Naziv izvornika: “Home Before Dark”
S engleskog preveo: Igor Rendić
Godina izdanja: 2021.
Nakladnik: Fokus komunikacije d.o.o.

'Kažem da Baneberry Hall pamti.
Jer prema svemu što sam čuo, ta se kuća baš nije nagledala ljubavi. Ona pamti bol. Trebate ju navesti da zaboravi.'

(“Dođi prije mraka”, Riley Sager)

Baš poput Maggie Holt, koja kao petogodišnjakinja sa roditeljima Ewanom i Jess useljava u velebno viktorijansko zdanje Baneberry Hall među čijim se zidovima kriju zlokobne tajne, niti mi često nećemo moći razlučiti opsjedaju li duhovi doista mračne sobe kuće ili su utvare ipak sa ovoga svijeta.

Maggie je dobila drugu priliku doznati istinu. Kada je, bježeći pred stravom Baneberry Halla, zajedno sa roditeljima napustila kuću u gluho doba noći, nije se vraćala punih dvadeset i pet godina. Sve do smrti oca koji je kćeri u naslijeđe ostavio bestseller pod nazivom “Kuća užasa” – vlastite zastrašujuće memoare o dvadeset dana koje je obitelj Holt provela u Baneberry Hallu, ali i samu kuću koja je svih tih godina strpljivo čekala Maggien povratak. Jer neke tajne ne trpe ostati neotkrivene.

“Dođi prije mraka” nesumnjivo je jedna od Sagerovih dosad najambicioznijih knjiga. Spretno kombinirajući ozračje viktorijanske gotike i elemenata uklete kuće poput, primjerice, Amityvillea, autor u jednoj knjizi čitatelja vodi kroz dvije priče - prvu proživljenu kroz oči odrasle žene koja se vraća u Baneberry Hall s namjerom da ga preuredi i proda, no umjesto toga oživljava sjećanja na strašne događaje koji su se odvili mnogo godina prije te drugu – onu ispričanu u memoarima Maggiena oca čija poglavlja sijeku nit glavne radnje nadvijajući se poput zloslutne sjene iznad Maggiena dotadašnjeg života.

Sa svakom novom stranicom postaje sve očitijom nezgodna navika koju svaka prošlost ima - ponavljati se, dok duhovi Baneberry Halla postaju sve nemirnijima i odvažnijima. Neće proći mnogo vremena prije nego što Maggie Holt shvati kako ono što vidiš nije nužno i ono što misliš da jest te kako Baneberry Hall doista pamti svo zlo kojem su svjedočili njegovi zidovi. I zamjera. Zamjera sve te godine.

Sagerovu knjigu ne bismo mogli nazvati tipičnim horor romanom, no svojim je vještim koketiranjem s jezom i napetom atmosferom posve sigurno odao dostojno priznanje klasičnim pripovijestima o duhovima – tajanstvena kuća duboko u šumi, oronuli zidovi, tajni prolazi i tragična prošlost – odavno su iskušan recept koji se pod perom iskusnog pisca pretvara u priču zbog koje ćete nesumnjivo požuriti stići kući prije mraka.

'Tuga je zeznuta stvar. Satima će čekati u zasjedi, dovoljno dugo da počnete razmišljati o nemogućem. A onda, kada budete baš lijepo ranjivi, zaskočit će vas poput jednog od onih kostura u kući strave u zabavnom parku i sva ona bol za koju ste mislili da je prošla, uz riku će se ponovno obrušiti na vas.'

(“Dođi prije mraka”, Riley Sager)

Još recenzija potraži na: